راهکار کلیدی برای افزایش عملکرد گندم

برنامه‌های کودی اختصاصی اگرویار براساس چهار اصل تغذیه گیاهی یعنی منبع مناسب کود، زمان مناسب مصرف، مقدار صحیح و شیوه صحیح مصرف کودها تنظیم می‌شوند. 

اهمیت استفاده از کودهای میکروبی قبل از کاشت گندم و جو به صورت اسپری بر روی سطح خاک چیست؟

تمام گیاهان از جمله گندم و جو برای رشد و عملکرد مناسب نیاز به ۱۶ عنصر غذایی دارند. به دلیل بالا بودن میزان پروتئین نسبت به ماده خشک در گندم و جو، باید بتوانید نیاز گیاه را تامین کنید تا به عملکرد بالا گندم و جو برسید.

درست است که بخش زیادی از عناصر مورد نیاز گندم و جو باید از طریق کودهای شیمیایی تامین شود اما هزینه این کودها بسیار بالاست و اگر فقط کود شیمیایی مصرف شود کیفیت محصول هم کم خواهد بود. از طرفی مصرف بیش از حد کودهای شیمیایی باعث تخریب خاک مزرعه شما و آسیب به محیط زیست می شود. به همین دلیل مصرف کودهای میکروبی مانند باکتری هایی که می توانند حل کننده یا آزاد کننده عناصر باشند مثل باکتری های تامین کننده نیتروژن که باعث تثبیت نیتروژن خاک می شوند یا فسفو باکترها که باعث دسترسی گیاه به فسفر می شوند و همچنین پتاس باکترها که باکتری هایی هستند که بسیار برای کاشت گندم و جو مهم هستند.

استفاده از کودهای میکروبی مثل این باکتری ها می تواند تقریبا ۵۵ تا ۶۰ درصد مصرف کودهای شیمیایی را کاهش دهد و بنابراین کشت گندم و جو شما اقتصادی و ارزان تر خواهد شد و به رسیدن به بالاترین سطح تولید هم کمک می کند. باکتری ها همچنین طی زمان به تولید ترکیبات متابولیتی مهم مانند ترکیبات ضدقارچ هم کمک می کنند که برای کشت گندم و جو شما بسیار ارزشمند خواهد بود. بهتر است باکتری ها روی سطح خاک اسپری شوند زیرا براحتی در خاک حل می شوند و از طرفی طی بررسی ها مشخص شده است که بذرمال کردن با این باکتری ها اثر منفی بر جوانه زنی بذر گندم و جو داشته است.  

پیشنهاد تیم دایان به کشاورزان عزیزی که کشت گندم و جو دارند این است که باکتری های نیتروباکتردایان، فسفوپاورباکتردایان و پتاس باکتردایان را قبل از کاشت روی سطح خاک اسپری کنند. برای اطلاعات تکمیلی در مورد کودهای میکروبی مانند باکتری ها می توانید مطلب شناخت انواع کود میکروبی و کود زیستی را مطالعه کنید.

نگارش و تالیف: تیم تحقیق و توسعه دایان (شرکت دانش بنیان خوشه پروران زیست فناور). نشر این مطلب با ذکر منبع بلامانع است.

این آموزش را دوست داشتید؟
3
0
به اشتراک بگذارید!
				
					www.agrodayan.com/?p=21848
				
			
به اشتراک بگذارید!
				
					www.agrodayan.com/?p=21848
				
			
برنامه کوددهی باغ و مزرعه

مدت زمان نگارش برنامه: 3 تا 5 روز

دریافت برنامه کوددهی اختصاصی