راهکار کلیدی برای افزایش عملکرد گندم

برنامه‌های کودی اختصاصی اگرویار براساس چهار اصل تغذیه گیاهی یعنی منبع مناسب کود، زمان مناسب مصرف، مقدار صحیح و شیوه صحیح مصرف کودها تنظیم می‌شوند. 

برنامه غذایی زعفران

برنامه غذایی زعفران یا تغذیه مزرعه زعفران یکی از اصولی ترین عوامل عملکرد و کیفیت بالا در زعفران است که متاسفانه در ایران به این مسئله مهم توجه کمی می شود. البته کشاورزان با تجربه و دانش زعفران کار در جریان هستند که اگر برنامه غذایی اصولی را برای مزرعه زعفران خود بکار ببرند قطع به یقین عملکرد و کیفیت بالاتری خواهند داشت. با توجه به اینکه طی سال های اخیر به دلیل مصرف بی رویه کودها، کیفیت زعفران در کشور بسیار پایین آمده، ما در تیم تحقیقات دایان وظیفه خود دانستیم تا برنامه غذایی زعفران را برای شما کشاورزان محترم نگارش کنیم تا به عملکرد و کیفیت مطلوب دست پیدا کنید.

امید است که در کنار هم و با همت مضاعف بهترین زعفران را در داخل کشور تولید و به بازارهای جهانی عرضه کنیم.

درخواست برنامه غذایی زعفران

۱. برنامه غذایی گیاهان در مزرعه چیست؟

همانطور که در تمام موجودات زنده، تغذیه نقش بسیار مهمی برای رشد و سلامت دارد، در گیاهان نیز کودها به عنوان غذای گیاه بیشترین تأثیر را (بعد از آب) در رشد و افزایش عملکرد دارد. هر چند تغذیه گیاه یک علم بسیار پیچیده و مدرن در دنیا است ولی متأسفانه اهمیت این علم در ایران دست کم گرفته شده و برخی افراد اعتقادی به اصلاح روش های سنتی ندارند.

با توجه به علم روز دنیا یک برنامه غذایی علمی بر اساس فیزیولوژی ساختاری و کارکردی گیاه نوشته می‌شود. اگر به دنبال افزایش عملکرد هستید و برنامه غذایی مناسبی برای تغذیه و کوددهی ندارید، بهتر است قبل از اینکه یک سال دیگر بگذرد تجدید نظر کنید.

دایان با توجه به شرایط مزارع زعفران در کل کشور برنامه‌های غذایی اختصاصی برای هر کشاورز نگارش میکند تا کشاورزان زعفران‌کار را در جهت افزایش راندمان تولید همراهی کند.

برنامه غذایی مزرعه زعفران

برای دریافت رایگان برنامه غذایی مزرعه زعفران می‌توانید همین الان درخواست خود را ثبت کنید.

۲. مشکلات عدم استفاده از برنامه غذایی در مزرعه زعفران

الف- استفاده بی رویه از کودهای دامی نپوسیده و کودهای شیمیایی

با وجود پیشرفت های هر روز علم کشاورزی، باز هم افرادی بر این باورند که مصرف کودهای دامی اثر زیادی بر افزایش عملکرد زعفران دارد. این در حالیست که کودهای دامی در بسیاری مناطق کشور نپوسیده مصرف می شوند و همین امر باعث ایجاد بیماری های پوسیدگی پیازهای زعفران و هجوم کنه خواهد شد. علاوه بر این، مصرف بی رویه کودهای شیمیایی در بسیاری مناطق کشور باعث خسارات جبران ناپذیری شده است. با توجه به این مسائل پیشنهاد ما به شما زعفران کاران عزیز استفاده از برنامه غذایی اصولی است که مصرف تمام کودهای مورد نیاز در این برنامه غذایی در زمان لازم و به میزان کافی باشد تا سبب افزایش عملکرد و کیفیت زعفران شما شود.

ب- افزایش قیمت کودهای شیمیایی طی سال های اخیر

هزینه استفاده از کودهای شیمیایی هر ساله در کشور افزایش می یابد و کشاورزان زعفران کار هر ساله هزینه بالایی برای خرید این کودها صرف می کنند. ما در تیم تحقیقات کشاورزی دایان مصرف کودهای شیمیایی را رد نمی کنیم بلکه پیشنهاد ما مصرف این کودها و همچنین کودهای زیستی به میزان کافی است تا هزینه زیادی برای کشاورزان نداشته باشد. قبل از اقدام به کاشت زعفران، آزمایش خاک و برنامه غذایی زعفران را دریافت کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

ج- عدم اطلاع رسانی کافی از نحوه مصرف کودها به کشاورزان

در یک برنامه غذایی اصولی برای زعفران نقش کودها و نحوه مصرف آن ها در زمان لازم آورده شده تا کشاورز با نقش کودها و اثربخشی آن ها آشنا شود. در ادامه این بخش خلاصه ای از نقش کودها و اثرگذاری آن ها آورده ایم:

۱.کودهای تامین کننده

در این دسته کودی، کودهای زیستی یا میکروبی با منشاء باکتریایی یا قارچی مانند مایکوریزاها ، کود سولفات پتاسیم پودری ، سولفات پتاسیم گرانول ، سوپرفسفات تریپل ، دی آمونیوم فسفات ، نیترات کلسیم ، اوره ، سولفات آمونیوم و اوره فسفات قرار دارند که از مهمترین کودهای تأمین کننده در مزارع زعفران هستند.

۲. کودهای مکمل

کودهای مکمل دارای عناصر و یا ترکیباتی هستند که تکمیل‌کننده کودهای تأمین‌کننده خواهند بود. از جمله عناصر کم مصرف و ترکیباتی از قبیل آمینواسیدها و یا ویتامین ها  در دسته مکمل‌ها قرار می‌گیرند.

۳. کودهای بهساز خاک

در این دسته کودی، عملکرد کودها سبب بهبود شرایط جذب عناصر غذایی، رشد مطلوبتر ریشه و افزایش فعالیت میکروارگانیسم ها می شود. این کودهای بهساز شامل کودهای دامی ( گاوی ، گوسفندی ، مرغی ، اسب ، کمپوست ) و همچنین کودهای اسید هیومیک هستند. کودهای بهساز و مکمل به تنهایی قادر به تامین نیاز غذایی گیاه نیستند.

برای اطلاعات بیش تر در مورد کودهای کشاورزی به مقاله شناخت برنامه غذایی (برنامه کوددهی) مناسب برای گیاهان مراجعه کنید.

ویژگی های برنامه غذایی زعفران دایان

ما در تیم تخصصی تغذیه دایان “برنامه غذایی مزرعه زعفران” شما کشاورز محترم را بر اساس شرایط خاک و اقلیم منطقه، میزان و کیفیت آب آبیاری، توان کشاورز در هزینه ها و سایر شرایط نگارش می کنیم.

۱. تعیین نوع، زمان ، نحوه و دلیل مصرف کود در برنامه غذایی دایان

در برنامه غذایی زعفران دایان نوع کود و زمان مصرف آن بر اساس تاریخ مشخص شده و نحوه مصرف کودها در هر مرحله نیز توضیح داده میشود.

نمونه برنامه غذایی دایان برای مزرعه زعفران

۲. اختصاصی بودن برنامه غذایی دایان بر اساس نوع کشت و گیاه و مراحل رشدی

با توجه به اطلاعات مزرعه و نیازهای مهم زعفران در هر مرحله رشدی، برنامه غذایی تخصصی نگارش می شود. کشاورز بزرگوار جهت دریافت برنامه غذایی به سایت شرکت دایان مراجعه کنید و پرسشنامه مزرعه زعفران را تکمیل نمایید. کودهایی که در برنامه غذایی زعفران دایان به شما پیشنهاد شده اند بر اساس نیازهای مهم زعفران خواهد بود.

۳. کنترل هزینه ها در برنامه غذایی زعفران دایان

از اهداف اصلی برنامه غذایی تیم دایان، کنترل و کاهش هزینه های کود است. کشاورزان محترم دایان اگر برنامه غذایی دایان برای شما ارسال شده، نگران هزینه ها نباشید و اگر کودها را در زمان صحیح مصرف کنید، مقدار مصرف آن کاهش یافته و در نتیجه هزینه ها نیز کم خواهند شد.

۴. پشتیبانی کارشناسان دایان

کشاورزان بزرگوار اگر در خصوص برنامه غذایی زعفران سوالی داشتید، کارشناسان دایان همواره در خدمت شما هستند. به صورت تلفنی و یا از طریق فضای مجازی ( اپلیکیشن، تلگرام، واتساپ، اینستاگرام و … ) میتوانید ارتباط بگیرید تا بهترین نتیجه با توجه به شرایط موجود حاصل شود.

سوالات مهم کشاورزان در ارتباط با برنامه غذایی زعفران دایان

از چه راهی برنامه غذایی زعفران داشته باشم؟

وارد سایت شرکت دایان شوید و دکمه ” دریافت برنامه غذایی ” را انتخاب کنید.

پرسشنامه زعفران را انتخاب کرده و پرسشنامه‌ای که برای شما باز می‌شود را تکمیل کنید. دقت داشته باشید که برنامه غذایی شما بر اساس همین پرسشنامه نوشته می‌شود.

تکمیل پرسشنامه زعفران

آیا با برنامه غذایی، عملکرد زعفران ما بالاتر می رود؟

قطعا هدف ما افزایش عملکرد و در عین حال مدیریت هزینه هاست. ولی هیچ برنامه غذایی عملکرد را تضمین نمی‌کند بلکه تامین نیاز گیاه را با توجه به پتانسیل آن سال با کمترین هزینه تضمین می‌کند. در کشاورزی عملکرد به شرایط آب و هوایی، مدیریت کاشت و تغذیه و آفات و بیماری‌ها بستگی دارد. یعنی حتی اگر شرایط مساعد نیز باشد و مدیریت شود، برنامه غذایی باعث افزایش عملکرد به همان نسبت می‌شود.

اگر برای خرید کودهای شیمیایی با مشکل روبرو شدیم، امکان حذف چند کود از برنامه غذایی وجود دارد؟

در صورت محدودیت برای خرید کودها، اگر نمیتوانستید کودهای شیمیایی را تامین کنید، لطفا قبل از هر گونه اقدام با کارشناسان دایان مشورت کنید تا خللی در روند اجرا برنامه غذایی ایجاد نشود.

اگر در برنامه غذایی زعفران کودی که قرار است ریشه ای بدهیم، محلول پاشی شود مشکلی ایجاد می کند؟

شیوه مصرف کودها جز اضلاع اصلی مربع تغذیه گیاهی دایان است. مصرف ریشه ای یا محلول پاشی هر کدام با هدف خاصی اجرا میشود. لذا حتما باید طبق برنامه غذایی اجرا شود. با این وجود در صورتی که امکان اجرای هر کدام از مراحل برنامه غذایی را نداشتید، لطفا با کارشناسان دایان مشورت کنید.

برنامه غذایی دایان چگونه به دست من می رسد؟

بعد از تکمیل فرم و ارسال پرسشنامه توسط شما، نگارش برنامه غذایی توسط کارشناسان تغذیه گیاهی دایان شروع میشود. پس از اتمام نگارش، فایل برنامه غذایی از طریق واتس اپ یا تلگرام برای شما ارسال خواهد شد.

این آموزش را دوست داشتید؟
1
0
به اشتراک بگذارید!
				
					www.agrodayan.com/?p=14907
				
			
به اشتراک بگذارید!
				
					www.agrodayan.com/?p=14907
				
			
برنامه کوددهی باغ و مزرعه

مدت زمان نگارش برنامه: 3 تا 5 روز

دریافت برنامه کوددهی اختصاصی