راهکار کلیدی برای افزایش عملکرد گندم

برنامه‌های کودی اختصاصی اگرویار براساس چهار اصل تغذیه گیاهی یعنی منبع مناسب کود، زمان مناسب مصرف، مقدار صحیح و شیوه صحیح مصرف کودها تنظیم می‌شوند. 

برنامه غذایی گندم و جو

برنامه غذایی گندم و جو

۱. مقدمه

چند سوال مهم کشاورزان عزیز گندم و جو این است که ۱- چه زمانی کود اوره به مزرعه بدهیم؟ ۲- برنامه غذایی گندم و جو چیست؟ ۳- چه زمان کود گوگرد بدهیم؟ ۴- چقدر کود اوره به مزرعه گندم و جو بدهیم تا ورس نکند؟ ۵- آیا می توانیم قبل از کاشت هم به زمین کود اوره و سایر کودها را بدهیم؟ ۶- چگونه می توانیم با هزینه پایین از خرید کود، عملکرد بالایی از گندم و جو داشته باشیم؟

همه این موارد در برنامه غذایی گندم و جو دایان برای شما مشخص خواهد شد. کشاورزان محترمی که کشت اصلی شان گندم و جو است، دقت داشته باشید که نگارش برنامه غذایی برای مزرعه شما کاری تخصصی است و باید توسط تیم تخصصی تغذیه و بر اساس شرایط منطقه و مزرعه شما تنظیم شود تا بهترین نتیجه و بالاترین عملکرد را داشته باشید.

۲. داشتن برنامه غذایی چه اهمیتی دارد؟

تمام کشاورزان قبل از کشت گندم و جو باید برنامه ای برای زمانبندی مصرف کودها داشته باشند، در غیراینصورت مصرف نادرست و در زمان عدم لزوم منجر به صرف هزینه زیادی شده و کشاورز عزیز نه تنها نتیجه خوبی نمی گیرد بلکه شاهد کاهش شدید عملکرد مزرعه خود نیز خواهد بود.

قبل از هر بحث و نکته ای باید “برنامه غذایی” تعریف شود تا نه تنها کشاورزان عزیز بلکه افرادی که به کشاورزی نیز علاقه دارند، با این بحث آشنا شوند.

میتوانیم با این بحث ساده شروع کنیم که ما انسان ها باید در طول شبانه روز غذا مصرف کنیم و باید تغذیه با توجه به سن و شرایط محیطی تغییر کند. برای گیاهان نیز همین طور است. مراحل رشدی هر گیاهی از ابتدا تا انتها نیازمند تغذیه اصولی است و نکته مهم این است که شرایط تغذیه ای بسته به سن گیاه و شرایط مزرعه متغیر خواهد بود. پس اگر کشاورزان محترم برنامه ریزی صحیحی برای مزرعه خود داشته باشند قطعا نتایج عالی دریافت می کنند. حال ممکن است برخی کشاورزان عزیز هر سال از کودهای رایج منطقه خود استفاده کنند و در جریان فواید برنامه غذایی اصولی نباشند. به همین دلیل ما در این مقاله، برنامه غذایی گندم و جو را به شما معرفی می کنیم که با توجه به شرایط خاک، اقلیم منطقه، میزان و کیفیت آب آبیاری، امکانات سطح درآمدی و توان هزینه‌‌کرد کشاورزان محترم تنظیم شده است.

دریافت برنامه غذایی رایگان

برای دریافت برنامه غذایی رایگان مزرعه گندم و جو می‌توانید همین الان درخواست خود را ثبت کنید.

۳. چه ضرورتی برای داشتن برنامه غذایی گندم و جو وجود دارد؟

گندم و جو دو محصول بسیار مهم در کشور ما و دنیا هستند و به همین دلیل تغذیه و کوددهی این دو محصول باید مورد توجه تمام کشاورزان و کارشناسان قرار بگیرد. اگر برنامه غذایی گندم و جو در طول کشت به درستی اجرا نشود، کشاورز محترم علی رغم هزینه زیادی که متحمل شده، عملکرد بالایی نیز نخواهد داشت.

برخی افراد بر این باورند که هر چه کود و هزینه بیشتری برای برنامه غذایی گندم و جو صرف کنند عملکرد بیشتری هم دارند، در حالیکه این باور درست نیست و مهم اجرای برنامه غذایی در زمان و به روش درست است.

کشاورز عزیز قبل از هر اقدامی، شرایط اقلیمی منطقه و مزرعه خود را بررسی کنید و بر اساس آن از برنامه غذایی گندم و جو که درست و اصولی است بهره ببرید.

  • حال ممکن است این سوال برای کشاورز محترم مطرح شود که آیا استفاده از برنامه غذایی گندم و جو ضروری است؟ و یا کشاورز براین باور باشد که اصلا ضرورتی برای برنامه غذایی نمیبیند و با همان روش های قدیمی به کار خود ادامه می دهد.

ما در تیم تخصصی دایان خدمت کشاورزان عزیز برنامه غذایی گندم و جو را با توجه به تغییرات اقلیمی و مزرعه شان ارائه می دهیم تا نتیجه ای بسیار بهتر از سال های قبل دریافت کنند. با توجه به شرایط متغیر اقلیم کشور ما و دنیا، استفاده از برنامه غذایی اصولی برای همه محصولات کشاورزی ضروری است تا از خسارات احتمالی که هر ساله همه کشاورزان با آن دست و پنجه نرم می کنند تا حدودی جلوگیری شود.

۴. برنامه غذایی دایان برای گندم و جو چه ویژگی هایی دارد؟

تیم تخصصی تغذیه دایان برنامه غذایی گندم و جو را بر اساس شرایط اقلیمی منطقه شما، نوع خاک، رقم گندم و جو، حجم و کیفیت آب آبیاری، توانمندی کشاورز محترم برای صرف هزینه و سایر شرایط نگارش خواهد کرد و این یعنی برنامه غذایی گندم و جو هر مزرعه با مزرعه مجاور آن متفاوت است.

  1. برنامه غذایی گندم و جو با هزینه ای کاملا کنترل شده

با توجه به افزایش قیمت کودهای شیمیایی در سال های اخیر، اگر کشاورزان محترم آنالیز صحیحی از شرایط آب و خاک و … مزرعه خود ارائه دهند، تیم دایان در نگارش برنامه غذایی گندم و جو هزینه های کود را کنترل کرده و تا حد امکان کاهش می دهد.

  1. نگارش اختصاصی برنامه غذایی دایان بر اساس گیاه و مراحل رشدی

کشاورزان عزیز به نیاز کودی مزرعه گندم و جو توجه ویژه داشته باشید زیرا در هر مرحله از رشد نیازهای کودی گندم و جو متفاوت است و به همین دلیل و با توجه به اطلاعات مزرعه، برنامه غذایی تخصصی نگارش می شود.

جهت دریافت برنامه غذایی به سایت شرکت دایان مراجعه کنید و پرسشنامه مزرعه گندم و جو را تکمیل نمایید.

مراحل رشدی گندم و جو

مشخص بودن نحوه و دلیل مصرف کود، نوع و زمان استفاده کودها در برنامه غذایی دایان

دقت در زمان مصرف کودهایی که به شما پیشنهاد شده و مصرف بر اساس تاریخ مشخص شده، بهترین نتیجه را به دنبال دارد. طبق برنامه غذایی گندم و جو دایان از کشاورزان عزیز می خواهیم که دقیقا بر اساس برنامه غذایی دایان کوددهی را انجام دهند و از مصرف بیش از حد خوددداری کنند.

نمونه برنامه غذایی

پشتیبانی همیشگی کشاورزان عزیز توسط کارشناسان دایان

کشاورزان بزرگوار اگر در خصوص برنامه غذایی گندم و جو سوالی داشتید، کارشناسان دایان همواره در خدمت شما هستند. به صورت تلفنی و یا از طریق فضای مجازی ( اپلیکیشن، تلگرام، واتساپ، اینستاگرام و … ) میتوانید ارتباط بگیرید تا بهترین نتیجه با توجه به شرایط موجود حاصل شود.

۵. سؤالات متداول کشاورزان در ارتباط با برنامه غذایی گندم و جو

از چه راهی برنامه غذایی گندم و جو داشته باشم؟

وارد سایت شرکت دایان شوید و دکمه ” دریافت برنامه غذایی ” را انتخاب کنید.

پرسشنامه گندم و جو را انتخاب کرده و پرسشنامه‌ای که برای شما باز می‌شود را تکمیل کنید. دقت داشته باشید که برنامه غذایی شما بر اساس همین پرسشنامه نوشته می‌شود.

تکمیل پرسشنامه گندم و جو

آیا با برنامه غذایی عملکرد گندم و جو مزرعه ما بالاتر می رود؟

خیر. هیچ برنامه غذایی عملکرد را تضمین نمی‌کند بلکه تامین نیاز گیاه را با توجه به پتانسیل آن سال با کمترین هزینه تضمین می‌کند. در کشاورزی عملکرد به شرایط آب و هوایی، مدیریت کاشت و تغذیه و آفات و بیماری‌ها بستگی دارد. یعنی حتی اگر شرایط مساعد نیز باشد و مدیریت شود، برنامه غذایی باعث افزایش عملکرد به همان نسبت می‌شود.

اگر از اواسط فصل رشد هم برنامه غذایی گندم و جو را دریافت کنیم باز هم میتوان شروع کرد؟

بله. برنامه غذایی از هر مرحله ای از رشد گیاه شما میتواند شروع شود و برنامه غذایی برای تأمین نیاز غذایی گیاه از آن مرحله به بعد نگارش می‌شود.

از کجا بدانیم که کدام ارقام گندم و جو مناسب منطقه ما است؟

برای این موضوع هم می توانید از اداره ترویج کشاورزی منطقه خودتان بپرسید که کدام ارقام مناسب مزرعه شما است.

اگر برای خرید کودهای شیمیایی با مشکل روبرو شدیم، امکان حذف چند کود از برنامه غذایی وجود دارد؟

در صورت محدودیت برای خرید کودها، اگر نمیتوانستید کودهای شیمیایی را تامین کنید، لطفا قبل از هر گونه اقدام با کارشناسان دایان مشورت کنید تا خللی در روند اجرای برنامه غذایی ایجاد نشود.

اگر در برنامه غذایی گندم و جو کودی که قرار است ریشه ای بدهیم، محلول پاشی شود مشکلی ایجاد می کند؟

برای تغییر در نحوه مصرف کود، لطفا با کارشناسان دایان مشورت کنید.

برنامه غذایی دایان چگونه به دست من می رسد؟

کارشناسان ما از طریق واتس اپ یا تلگرام برای شما ارسال خواهند کرد.

چند روز طول می کشد تا برنامه غذایی آماده شود؟

از مرحله تکمیل پرسشنامه توسط شما تا آماده شدن برنامه غذایی حدود ۱ تا ۴ روز طول میکشد. این مدت زمان در فصل های شلوغ سال ممکن است بیشتر شود.

آیا آزمایش آب و خاک لازم است؟

اگر آزمایش آب و خاک دارید در انتهای پرسشنامه در قسمت مربوط قرار دهید و یا از طریق تلگرام و واتساپ به دست کارشناسان دایان برسانید. در صورتی که آزمایش آب و خاک ندارید برنامه غذایی شما بر اساس اطلاعات عمومی در منطقه خودتان نگارش خواهد شد.

امیدواریم مطلب آموزشی برنامه غذایی گندم و جو  مورد توجه و پسندتان قرار گرفته و با استفاده از آن بتوانید مدیریت صحیحی روی باغ خود داشته باشید. در صورتی که در این زمینه سوال، نظر و یا تجربه‎‌ای دارید از بخش نظرات همین صفحه با سایر کشاورزان در میان بگذارید. پیشاپیش از حمایت شما سپاسگزاریم.

تیم علمی و تحقیقاتی دایان

این مطلب توسط تیم تحقیقاتی دایان تألیف شده است. استفاده از مطالب برای نشر علم و آگاهی با ذکر منبع و درج لینک مانعی ندارد.

این آموزش را دوست داشتید؟
6
0
به اشتراک بگذارید!
				
					www.agrodayan.com/?p=13279
				
			
به اشتراک بگذارید!
				
					www.agrodayan.com/?p=13279
				
			
برنامه کوددهی باغ و مزرعه

مدت زمان نگارش برنامه: 3 تا 5 روز

دریافت برنامه کوددهی اختصاصی

برای باغ و مزرعه‌ات برنامه کوددهی اختصاصی بگیر!