راهکار کلیدی برای افزایش عملکرد گندم

برنامه‌های کودی اختصاصی اگرویار براساس چهار اصل تغذیه گیاهی یعنی منبع مناسب کود، زمان مناسب مصرف، مقدار صحیح و شیوه صحیح مصرف کودها تنظیم می‌شوند. 

راهنمای مصرف کود برای سیب، گلابی و به در بهار و تابستان

تغذیه و مصرف کود برای درختان میوه در زمان رشد فعال و میوه دهی اهمیت ویژه ای دارد و اگر به این مسئله توجه نشود، عملا تولید باغ کاهش یافته و عملکرد بشدت کم خواهد شد. متاسفانه هنوز برخی افراد برنامه ای برای مصرف اصولی کود در باغات سیب، گلابی و به ندارند و تنها به مصرف چند کود در اول فصل بسنده میکنند، این درحالیست که برای هر مرحله از رشد درختان دانه دار باید نوع کود، میزان و زمان مصرف مشخص باشد تا عملکرد بالا رود. باغداران محترم توجه داشته باشید که  قبل از آغاز فصل رشد به دنبال برنامه ریزی صحیح برای مصرف کود باغ خود باشید زیرا همین امر باعث بهبود عملکرد باغتان خواهد شد.

تیم تخصصی تغذیه دایان با آگاهی از شرایط اقلیمی هر منطقه و مصرف کودها، برنامه غذایی اصولی و اختصاصی برای شما باغداران سیب، گلابی و به نگارش می کند و در تمام مراحل پاسخگوی سوالات شما بزرگواران خواهد بود.

برنامه غذایی سیب و گلابی و به

نحوه کوددهی سیب، گلابی و به قبل از گلدهی

قبل از رسیدن درختان میوه به مرحله گلدهی و گرده افشانی، توجه به تغذیه صحیح اهمیت بسیاری دارد. اگر شما باغدار عزیز به این مسئله توجه داشته باشید، گلدهی باغ شما چه از نظر زمانی و چه کیفیت گرده افشانی بسیار بهتر خواهد بود و در آخر فصل نیز شاهد عملکردی به مراتب بالاتر از سال های قبل هستید. پیشنهاد تیم تخصصی دایان برای این مرحله، مصرف کودهای حاوی عناصر ریزمغذی ، کلسیم و روی قبل از گلدهی است که در واقع بخشی از فروت ست است و باید به صورت محلول پاشی انجام شود.

مصرف کود قبل از گلدهی

کوددهی سیب، گلابی و به بعد از تشکیل میوه (فندقه شدن)

پس از تلقیح و تشکیل میوه باید به فکر افزایش ظرفیت بزرگ شدن میوه باشید. درست است که افزایش اندازه میوه در همه درختان خصوصیتی ژنتیکی است اما با مصرف اصولی کود تا حد زیادی می توانید بر ظرفیت بزرگ شدن میوه اثرگذار باشید. در اینجا منظور کمک به درخت است تا بتواند از تمام ظرفیت خود برای افزایش تعداد سلول های میوه استفاده کند نه اینکه با مصرف بیش از حد کودها باعث آسیب به باغ شود. کودهایی که در این مرحله پیشنهاد می شوند شامل کودهای ریزمغذی ، روی و کلسیم است.

مصرف کود در مرحله فندقه شدن میوه

کوددهی در زمان بزرگ شدن میوه درختان دانه‌دار

هدف تمام باغداران، درشت بودن میوه و بهبود طعم و مزه است و اگر مصرف کود برای سیب، گلابی و به، مدیریت نشود نه تنها میوه های درشتی ندارید بلکه برعکس باعث ریزش میوه ها هم خواهید شد. با توجه به اینکه مرحله بزرگ شدن میوه ها (بزرگ شدن سلول های میوه) و انتقال سیگنال قند همزمان با رشد جست های رویشی جدید است مصرف کود به میزان کافی بسیار مهم است. کودهای سولفات آمونیوم یا اوره به میزان لازم برای رشد رویشی مناسب است. مصرف کودهای حاوی آمینواسیدها، روی و آهن با افزایش فتوسنتز و فعالیت برگ‌ها و همچنین پتاسیم با افزایش انتقال قند به میوه باعث درشت شدن میوه‌ها خواهند شد. کودهای دارای عنصر سیلیسیم نیز با شروع فصل گرما و با هدف افزایش مقاومت به تنش های دمایی پیشنهاد دیگر تیم دایان به شما باغداران عزیز خواهد بود. البته توجه داشته باشید که بسته به شرایط باغ شما، نوع کودها و نحوه مصرف آن ها تغییر خواهد کرد.

تغذیه غیراصولی و ریزش میوه های سیب

قبل از برداشت سیب، گلابی و به از چه کوددهایی استفاده کنیم

قبل از برداشت بحث رنگ گیری میوه ها اهمیت زیادی دارد. رنگ یک ویژگی ژنتیکی است و شما از ارقام سیب زرد نباید انتظار رنگ قرمز داشته باشید! ولی در هر صورت مدیریت مصرف کود و سایر شرایط می تواند به رنگ یکنواخت در همه ارقام با هر رنگی کمک کند. در این مرحله، مصرف کود برای سیب، گلابی و به با هدف بهبود رنگ گیری است پس حتما به نوع کود و میزان مصرف آن توجه کنید. علاوه بر تغذیه اصولی، دمای شبانه طی رنگ گیری میوه ها بسیار موثر است و در باغات سیب قرمز اگر در انتهای فصل و زمان رنگ گرفتن میوه ها، دما شب کم باشد رنگ قرمز مطلوب تر است زیرا به تولید رنگدانه های آنتوسیانینی کمک خواهد کرد. مصرف کودهای پتاسیمی در این مرحله بسیار به بهبود رنگ میوه ها کمک خواهد کرد ولی شرایط و رقم هر باغ بر زمان مصرف و میزان کودهای حاوی پتاسیم وابسته است.

کوددهی درختان دانه‌دار بعد از برداشت میوه

پس از برداشت میوه ها، مصرف کود فراموش نشود! اما منظور استفاده از هر کودی نیست بلکه تاکید بر مصرف کود صحیح و استفاده از برنامه غذایی فروت ست درختان دانه دار است تا جوانه های سال آینده درختان تقویت شوند و ظرفیت سازی مناسبی برای تولید میوه سال آینده نیز انجام شود. تا قبل از خزان درختان سیب، گلابی و به، فرصت طلایی برای اجرای مرحله اول فروت ست است که به صورت محلول پاشی انجام خواهد شد. پیشنهاد تیم ما در این زمان، مصرف کودهای حاوی ریزمغذی ، روی ، پتاسیم ، آهن و کلسیم  است.

پس از برداشت میوه

فعلا نگارش برنامه غذایی توسط تیم دایان به رایگان انجام می‌شود.

سوالات پرتکرار باغداران در ارتباط با تغذیه درختان دانه‌دار در بهار و تابستان

  • – قبل از گلدهی سیب، گلابی و به چه کودهایی مصرف کنیم؟
    • برای این مرحله، مصرف ریزمغذی ، کلسیم و روی ضروری است و باید به صورت محلول پاشی انجام شود.
  • برای درشت شدن میوه سیب، گلابی و به، چه کودهایی داده شود؟
    • مصرف کودهای حاوی آمینواسیدها، روی و آهن با افزایش فتوسنتز و فعالیت برگ‌ها و همچنین پتاسیم با افزایش انتقال قند به میوه باعث درشت شدن میوه‌ها خواهند شد.
  • چه زمانی می توانیم از کود اوره استفاده کنیم؟
    • همزمان با درشت شدن میوه، رشد رویشی جدید سیب، گلابی و به آغاز شده و باید در این مرحله کود اوره با توجه به نیاز درخت مصرف شود. از مصرف بیش از حد کود اوره خودداری کنید.
  • کدام مرحله فروت ست برای درختان مهمتر است؟
    • در درختان سیب، گلابی و به، ۵۰ درصد فروت ست در پاییز انجام می شود ولی هر سه مرحله آن برای این درختان مهم است. در باغات دانه دار سه مرحله فروت ست داریم. فروت ست اول بهار و در زمان تورم جوانه ها ( فروت ست اول )، فروت ست زمان میوه فندقه ( فروت ست دوم ) و فروت ست بعد از برداشت ( فروت ست سوم ).
  • آیا پس از برداشت میوه هم می توانیم از کود اوره استفاده کنیم؟
    • بستگی به رقم باغ شما و زمان برداشت دارد ولی توجه کنید که مصرف بیش از حد اوره خزان درختان را به تاخیر می اندازد و ممکن است با یخبندان مواجه شوند و آسیب جدی به درختان وارد شود.

این آموزش را دوست داشتید؟
7
1
به اشتراک بگذارید!
				
					www.agrodayan.com/?p=18396
				
			
به اشتراک بگذارید!
				
					www.agrodayan.com/?p=18396
				
			
برنامه کوددهی باغ و مزرعه

مدت زمان نگارش برنامه: 3 تا 5 روز

دریافت برنامه کوددهی اختصاصی

برای باغ و مزرعه‌ات برنامه کوددهی اختصاصی بگیر!