راهکار کلیدی برای افزایش عملکرد گندم

برنامه‌های کودی اختصاصی اگرویار براساس چهار اصل تغذیه گیاهی یعنی منبع مناسب کود، زمان مناسب مصرف، مقدار صحیح و شیوه صحیح مصرف کودها تنظیم می‌شوند. 

درشت شدن میوه انار

نکات کلیدی برای درشت شدن میوه انار

تغذیه و کوددهی برای درشت شدن میوه انار از جمله مباحث مهم در میان باغداران است و اگر مصرف کود همراه با آبیاری و مدیریت سایر موارد در باغ نباشد، میوه انار درشت نخواهد شد بلکه با کوددهی غیراصولی باغ آسیب هم می بیند.

این مسئله که همه باغداران انار به دنبال درشت شدن میوه هایشان هستند، انکارناپذیر است و قطعا میوه درشت تر انار، طرفداران بیش تری هم دارد. اما در ارتباط با بحث درشت شدن میوه ها باید به همه جنبه ها توجه کافی داشته باشید و هیچ گاه نمی توانید از میوه ای که به صورت ژنتیکی بسیار ریز است، انتظار درشت شدن به اندازه ارقام با میوه بزرگ را داشته باشید.

چرا درشت شدن میوه انار مهم است؟

عبارت “درشت شدن میوه” در تمام باغات کشور مورد توجه است، حتی فردی هم که برای خرید به بازار می رود توجه اش به میوه های درشت جلب می شود. البته که درشتی انار در کنار کیفیت بالا باعث سود اقتصادی برای باغدار می شود. پس اگر هدف درشت شدن میوه انار است باید به کیفیت میوه و راهکارهای کلیدی درشت شدن هم توجه کنید تا همه ساله میوه درشت داشته باشید نه اینکه یکسال میوه درشت باشد و سال بعد شاهد ریزی میوه ها و یا کیفیت پایین باشید.

آیا می توانیم باعث افزایش درشتی میوه همه ارقام انار بشویم؟

ارقام انار که از نظر سایز و صفات کیفی متفاوتند.
ارقام انار که از نظر سایز و صفات کیفی متفاوتند.

مسئله درشت شدن میوه چه در انار و چه در سایر باغات بسیار اهمیت دارد ولی برای درشتی میوه ها باید فیزیولوژی درخت را نیز درک کنید تا با اقدامات غیراصولی باعث آسیب به باغ نشوید.

در ارتباط با فیزیولوژی درشت شدن میوه انار دقت کنید که سایز میوه یک صفت ژنتیکی است و شما نمی توانید ارقام ریز را به سایز ارقام درشت برسانید. اما با مدیریت موارد مهم تغذیه و آبیاری می توانید ظرفیت سازی برای افزایش تعداد سلول های میوه را داشته باشید. البته که نباید نقش اقلیم منطقه نیز دست کم گرفته شود.

توجه داشته باشید که اگر ظرفیت سازی سلول ها برای سایز انار تحریک نشود شاهد ترک خوردگی میوه ها خواهید بود زیرا میوه، میزان آب بیش تر از ظرفیتش را جذب کرده و چون ظرفیت سلول ها برای بزرگ شدن تحریک نشده، میزان آب ورودی بیش تر از ظرفیت است و در نتیجه میوه ترک می خورد. پس در کنار کودی که به افزایش درشتی میوه انار کمک می کند باید آبیاری درست و کافی هم انجام شود تا به درشت شدن میوه انار منتج شود.

چه مواردی باید برای درشت شدن میوه انار رعایت شود؟

تفاوت در سایز گل های انار نشاندهنده چند مرحله ای بودن گلدهی
تفاوت در سایز گل های انار نشاندهنده چند مرحله ای بودن گلدهی

برای رسیدن به نتیجه مطلوب در هر مرحله از رشد میوه انار باید موارد کلیدی را رعایت کنید در غیر اینصورت نباید انتظار درشت شدن میوه را داشته باشید. بطور کلی فنولوژی درخت انار طوریست که بسته به رقم در چند مرحله گلدهی و میوه دهی دارد و بعد از تشکیل میوه های هر مرحله ، گلدهی مرحله بعد آغاز می شود. در هر مرحله ممکن است به دلایل فیزیولوژیکی یا تنش های مختلف، گل ها یا میوه ها ریزش کرده و قطعا اگر ریزش اتفاق بیفتد نمی توان بر روی آن ها سرمایه گذاری کرد. اما دقت کنید که می توانید با رعایت برنامه غذایی درست و آبیاری اصولی، میوه ها را حفظ کرده و در هر مرحله درشت تر کنید. البته بسته به رقم انار ممکن است در برخی ارقام، مرحله اول میوه های بهتری داشته یا در برخی دیگر مرحله سوم یا دوم میوه دهی مطلوبتر باشد.

آبیاری برای افزایش درشتی میوه انار

آب جزء جدانشدنی رشد و نمو تمام میوه ها است و اگر به آبیاری باغ انار توجه نکنید، آسیب های جبران ناپذیری را خواهید دید. اگر قرار است میوه های درشتی در باغ انار خودتان داشته باشید باید مدیریت تمام موارد از جمله آبیاری را داشته باشید تا بهترین نتیجه را بگیرید. دقت کنید که آبیاری در زمان های کلیدی رشد میوه انار اگر رعایت نشود منجر به ریزش میوه ها و یا ریز شدن انار خواهد شد.

درشت شدن میوه انار نیازمند ورود قندها به میوه ها است که در کنار آبیاری درست و اصولی، تغذیه نیز اهمیت ویژه ای دارد. با افزایش ورود قندها به میوه انار، پتانسیل اسمزی به دلیل تجمع اسمولیت ها زیاد شده و در نتیجه سلول به شدت جاذب آب می شود و اگر در اینجا بتوانید نیاز آبی درخت را تامین کنید، قطعا به میوه های درشت انار خواهید رسید.

فواصل آبیاری

در هر مرحله از رشد میوه انار قطعا نیاز آبی درختان متفاوت است و در تمام مراحل نباید فاصله دو آبیاری یکسان باشد. اما مرحله درشت شدن بسیار کلیدی است و اگر آبیاری با فاصله مناسبی رعایت نشود قطعا میوه انار هم درشت نخواهد شد.

تغذیه و کوددهی برای درشت شدن میوه انار

برنامه کوددهی به این معنی است که در هر مرحله رشدی درخت انار بدانید چه کودی را چقدر و چگونه و در چه زمانی مصرف کنید. برای درشت شدن میوه انار که مرحله بسیار کلیدی برای بهبود عملکرد است، مصرف کودهای حاوی عنصر پتاسیم مانند سولفات پتاسیم پودری و سیلیکات پتاسیم به علت نقش پتاسیم در انتقال قندها به میوه و جذب آب بیش تر به سمت میوه پیشنهاد می شود. دقت کنید که نوع کود پتاسیمی برای این مرحله بسیار مهم است و بهتر است از کودهایی که درصد پتاسیم بالاتری دارند، استفاده شود. در مورد کود اوره نیز می توانید به همراه کودهای پتاسیمی و به میزان ۵ تا ۸ کیلوگرم در هکتار را برای افزایش درشتی میوه انار استفاده کنید، اما به میزان مصرف کود حتما دقت کنید زیرا همانطور که می دانید مصرف بیش از حد کودهای نیتروژنی مانند اوره باعث آسیب می شود.

نکته کلیدی دیگر برای درشتی میوه انار، توجه به افزایش فتوسنتز و تولید متابولیت ها است که با مصرف کودهای حاوی عناصر کلسیم، روی و سایر عناصر ریزمغذی حاصل می شود که در واقع به حجم گیری و افزایش وزن میوه نیز کمک می کنند.

باغداران عزیز دقت داشته باشید که برای درشت شدن میوه انار مصرف کودها باید به همراه افزایش حجم آبیاری بسته به شرایط باغ شما باشد و بدون آبیاری کافی و درست نمی توانید انتظار درشتی انار را داشته باشید.

امیدواریم مطلب آموزشی نکات کلیدی برای درشت شدن میوه انار به مدیریت آبیاری و مصرف کود باغ انار شما کمک کند. تیم دایان همواره منتظر سوالات، نظرات و یا تجربیات شما عزیزان است. از همراهی و حمایت شما سپاسگزاریم.

تیم علمی و تحقیقاتی دایان

سوالات رایج باغداران در ارتباط با درشتی میوه انار

  • علت کوچک بودن میوه انار چیست؟

بستگی به رقم هم دارد، برخی ارقام ژنتیکی ریز و کوچک هستند و با رعایت برنامه غذایی و سایر موارد می توانید به سایز مناسبی برسانید اما هیچ وقت رقم کوچک انار به سایز رقم درشت نمی رسد. اگر رقمی ژنتیکی درشت است و مدیریت آبیاری و تغذیه انجام نشده است، باعث کوچک بودن میوه انار می شود ولی اگر موارد کوددهی و آبیاری بدرستی انجام شود، ارقام درشت هم به سایز مناسبی می رسند.

  • چه کودی برای درشت شدن میوه انار استفاده کنم؟

فقط یک کود در درشت شدن میوه انار موثر نیست بلکه مجموعه ای از کودها در قالب یک برنامه غذایی درست و اصولی و آبیاری اثرگذار هستند. 

  • برای درشتی میوه ها، درخت انار چند روز یکبار آب می خواهد؟

بسته به شرایط اقلیمی منطقه و بافت خاک باغ شما بطور معمول بین ۷ تا ۱۰ روز برای مرحله درشت شدن میوه انار مناسب است.

  • فواید کود پتاس برای درخت انار چیست؟

کودهای پتاسه در درشتی میوه انار نقش اساسی دارند از این نظر که عنصر پتاسیم باعث جذب قندها به سمت میوه و درشتی می شود. البته مصرف کودها باید بر اساس برنامه غذایی باشد و مجموعه کودها در کنار هم و به میزان کافی، مفید هستند.

  • هورمون درشت کننده میوه انار چیست؟

هورمون های درشتی میوه به دلیل گران بودن مقرون به صرفه نیستند. توجه کنید که با رعایت برنامه غذایی و آبیاری درست و کافی می توانید نتیجه مطلوبی از درشت شدن میوه های انار خود بگیرید. 

منابع

+ Guidelines for Pomegranate Nutrient Management in Florida. (2019). UF/IFAS Extension, University of Florida. doi: 10.32473/edis-hs1347-2019. 
+ https://crec.ifas.ufl.edu/extension/pomegranates/pdfs/zekri_mongi%20_nutrition.pdf

این آموزش را دوست داشتید؟
9
3
به اشتراک بگذارید!
				
					www.agrodayan.com/?p=20416
				
			
به اشتراک بگذارید!
				
					www.agrodayan.com/?p=20416
				
			
برنامه کوددهی باغ و مزرعه

مدت زمان نگارش برنامه: 3 تا 5 روز

دریافت برنامه کوددهی اختصاصی

برای باغ و مزرعه‌ات برنامه کوددهی اختصاصی بگیر!