راهکار کلیدی برای افزایش عملکرد گندم

برنامه‌های کودی اختصاصی اگرویار براساس چهار اصل تغذیه گیاهی یعنی منبع مناسب کود، زمان مناسب مصرف، مقدار صحیح و شیوه صحیح مصرف کودها تنظیم می‌شوند. 

افزایش درشت شدن گوجه فرنگی با ۲ تکنیک

برای رسیدن به عملکرد مناسب و مزرعه گوجه فرنگی های درشت باید تدابیر لازم را داشته باشید و هیچ تکنیک مهمی را فراموش نکنید!

زمانیکه صحبت از تکنیک می شود، ذهن ها به سمت اقدامات بسیار پیچیده می رود اما ما به شما می گوییم که اگر مدیریت کارهای لازم برای هر مزرعه را به درستی انجام دهید و از مصرف بی رویه کودها اجتناب کنید، بهترین نتیجه را می گیرید. نیازی نیست که به دنبال تبلیغات کودهای خاص بروید و با استفاده غیراصولی و بدون برنامه غذایی گوجه فرنگی به خاک و محیط زیست آسیب برسانید. فقط با برنامه غذایی و مدیریت آبیاری و کنترل آفات و بیماری ها در مزرعه می توانید به درشت شدن گوجه فرنگی و افزایش عملکرد برسید.

اگر تنها کلمه گوجه فرنگی را در فضای مجازی سرچ کنید، میبینید که صدها محتوای آموزشی برای تغذیه و درشت شدن گوجه فرنگی وجود دارد. اما آیا این نوشته ها کاربردی است؟ آیا به کشاورز برای درشتی گوجه فرنگی کمک می کند؟ آیا هزینه زیادی برای هر توصیه کودی باید بپردازند؟ و یا برای مدیریت تغذیه هم برنامه ای در نظر گرفته شده است؟

در مطلب گذشته به تغذیه نشاء گوجه فرنگی پس از انتقال پرداختیم، اما در این مطلب آموزشی برای پاسخ به سوالات مهمی که دغدغه کشاورزان عزیز است، همراه شما هستیم.

اقدامات لازم برای درشت شدن گوجه فرنگی

برای داشتن مزرعه با عملکرد مناسب و درشت شدن گوجه فرنگی هایتان سعی کنید تمامی اقدامات را انجام دهید. هیچ گاه نمی توان بهترین کود را برای محصولی مانند گوجه فرنگی تعیین کرد، مهم این است که هر کودی مصرف می کنید، در زمان درست و به میزان کافی باشد. هر چند نباید مرحله رشدی را نیز فراموش کنید چون همه کودها در تمام مراحل نیاز به مصرف ندارند و بسته به مرحله رشدی تغییراتی در مصرف کود برای مزرعه گوجه فرنگی ایجاد می شود. 

آبیاری درست و کافی در مرحله درشت شدن گوجه فرنگی

میانگین نیاز آبی گوجه فرنگی طی مراحل مختلف رشدی
میانگین نیاز آبی گوجه فرنگی طی مراحل مختلف رشدی (منبع)

ضرورت آبیاری برای درشت شدن گوجه فرنگی بر هیچ کشاورز و کارشناسی پوشیده نیست و همه اهمیت این مسئله را می دانند. در واقع آبیاری و کود دهی تکمیل کننده همدیگر هستند و نمی توان یک کار را حذف کرد تا اقدام دیگری را انجام داد. اگر آبیاری مرحله درشت شدن گوجه فرنگی کافی نباشد سلول های گیاهی برای بزرگ شدن با مشکل مواجه شده و ظرفیت کافی برای درشتی نهایی فراهم نشده و کود دهی هم اثر منفی بر رشد و عملکرد گوجه فرنگی خواهد گذاشت.

از آنجاییکه ۹۵ درصد میوه گوجه فرنگی از آب تشکیل شده، پس آبیاری درست و کافی بسیار به افزایش سایز و درشت شدن گوجه فرنگی کمک خواهد کرد. دقت داشته باشید که گوجه فرنگی حساس به رطوبت زیاد اطراف طوقه است و سریعا به بیماری های قارچی طوقه مبتلا می شود. اگر مراقب آبیاری نباشید و روش آبیاری شما طوری باشد که رطوبت بیش از حد به محل طوقه برسد، عدم جذب درست آب توسط بوته اتفاق می افتد و گیاه گوجه فرنگی از بین می رود. علاوه براین، از زمان تشکیل میوه گوجه فرنگی تا مراحل نهایی رشد میوه نباید کوچکترین تنش کم آبی به بوته وارد شود، درغیراینصورت خسارتی که به دلیل خشکی به گیاه وارد شده، قابل جبران نیست.

بطور معمول دور آبیاری برای درشت شدن گوجه فرنگی بسته به منطقه و بافت خاک ۴ تا ۵ روز در نظر گرفته می شود و این یعنی میزان مصرف آب در گوجه فرنگی طی مراحل حساس رشدی افزایش می یابد. دقت کنید که اگر بافت خاک سبک باشد دور آبیاری ها کوتاه تر و اگر بافت خاک سنگین باشد دور آبیاری ها طولانی تر است.

مصرف کود بهینه برای درشت شدن گوجه فرنگی

محلول پاشی کودها در مزرعه گوجه فرنگی
محلول پاشی کودها در مزرعه گوجه فرنگی

برای محصولاتی مانند گوجه فرنگی که هدف از کشت رسیدن به درشتی است، دقت کنید که در مراحل کلیدی باید ظرفیت سازی برای درشت شدن را انجام دهید تا میوه تعداد سلول کافی برای بزرگ شدن را داشته باشد. اگر نتوانید با اقدامات بموقع ظرفیت یا توان سلول ها را برای درشتی افزایش دهید، پس انتظار درشت شدن گوجه فرنگی را نداشته باشید. صدها رقم گوجه فرنگی در دنیا و مراکز تحقیقاتی تولید شده و می شود و در همه این ارقام، سایز میوه یک صفت ژنتیکی است و نمی توان یک رقم کوچک گوجه فرنگی را به سایز ارقام درشت رساند، اما یک سری اصول در بحث مدیریت مزرعه می توانند به درشت شدن گوجه فرنگی منتج شوند.

افزایش وزن و دانسیته گوجه فرنگی برای کشاورزان عزیز مهم است، پس برای این کار، بعد از تشکیل میوه با آبیاری درست و کود دهی اصولی، تقسیمات سلولی را افزایش دهید تا پتانسیل گوجه فرنگی های کوچک برای درشتی زیاد شود.

از نظر گیاهشناسی در تمام گیاهان چه درختان میوه و چه گیاهان زراعی پس از تشکیل گل، گیاه به سمت تولید میوه می رود. حال ممکن است واژه “میوه” در گیاهانی مانند گوجه فرنگی که در مزرعه پرورش می یابند، کم تر بکار رود اما در هر صورت گوجه فرنگی باید میوه تولید کند که همان بخشی از گیاه است که همه افراد به قسمت خوراکی گوجه فرنگی می شناسند.

عناصر کلیدی برای درشت شدن گوجه فرنگی

پتاسیم عنصری است کلیدی برای درشت شدن گوجه فرنگی و سایر محصولاتی که عملکردشان وابسته به میوه گیاه است. بخش اساسی این بحث در واقع نقش مهم پتاسیم در انتقال مواد بسمت سلول ها است، بطوریکه پتاسیم انتقال قندها را افزایش داده و با این عملکرد، سلول ها آب بیش تری جذب کرده و بزرگ تر می شوند. پیشنهاد ما به کشاورزانی که مزرعه گوجه فرنگی دارند این است که از کودهایی که درصد پتاسیم بالاتری دارند، استفاده کنند (منبع). سیلیکات پتاسیم و سولفات پتاسیم پودری و مونوفسفات پتاسیم سه کود مهم در مرحله بسیار اساسی درشت شدن گوجه فرنگی می باشند. عنصر کلیدی دیگر برای درشت شدن گوجه فرنگی، کلسیم است که محلول پاشی های کلسیم به درشتی میوه، کاهش ترک خوردگی های احتمالی و کم شدن بیماری های سطح میوه گوجه فرنگی بسیار کمک می کند.

درکنار نکاتی که گفته شد، مصرف ۱۰ تا ۱۵ کیلوگرم اوره برای رقیق شدن شیرابه گیاه و کمک به افزایش درشت شدن گوجه فرنگی نیز پیشنهاد می شود.

و اما در زمینه برنامه غذایی گوجه فرنگی باید به بهبود مقاومت بوته ها به بیماری های طوقه نیز دقت کنید که بهترین کار برای کنترل بیماری های طوقه و پوسیدگی های قارچی، مصرف دوره ای سیلیکات پتاسیم به صورت ریشه ای است. 

نکته: با توجه به اینکه در این مطلب به چند کود جهت درشت شدن گوجه فرنگی اشاره کردیم، به شما کشاورزان عزیز پیشنهاد می کنیم که حتما مطلب نکات کلیدی درباره اختلاط کودهای کشاورزی را مطالعه کنید تا در زمان کود دهی دچار مشکل نشوید.

سوالات مهم در مورد درشت شدن گوجه فرنگی

  • چگونه می توانم گوجه فرنگی درشت تولید کنم؟

برای درشت شدن گوجه فرنگی باید تمام موارد مدیریتی آبیاری و تغذیه را بدرستی انجام دهید و از مصرف بیش از حد کودها نیز خودداری کنید. مهم ترین کودها برای تولید گوجه فرنگی درشت، کودهای پتاسه اند و آبیاری نیز بسته به منطقه باید هر ۴ تا ۵ روز یکبار انجام شود. 

  • کود مخصوص گوجه فرنگی چیست؟

تنها یک کود مخصوص برای گوجه فرنگی وجود ندارد و کافی نیست و باید طبق برنامه غذایی و با مصرف کودهای مختلف در زمان درست به عملکرد برسید. 

  • هورمون گلدهی گوجه فرنگی باعث درشت شدن گوجه فرنگی می شود؟

برای گلدهی باید بالانس هورمونی در گیاه برقرار باشد در غیراینصورت یک هورمون خاص و به صورت خارجی نمی تواند باعث گلدهی شود. ضمن اینکه مصرف هورمون ها برای هر هدفی مقرون به صرفه نیست.

  • فواید کود پتاس برای گوجه فرنگی چیست؟

کودهای پتاسه در مراحل مختلف رشدی برای گوجه فرنگی مفید اند، از جمله مرحله درشت شدن گوجه فرنگی باید از کودهای پتاسیمی استفاده شود تا پتاسیم باعث انتقال قند بیش تر به میوه شده و به درشتی گوجه فرنگی منتج شود.

  • کود اوره برای گوجه فرنگی چه زمانی مصرف کنم؟

بسته به مرحله رشدی مقدار کود اوره نیز متفاوت است و در کلیه مراحل نباید از یک میزان ثابت کود اوره استفاده کرد. به عنوان مثال در مرحله درشت شدن گوجه فرنگی میزان مصرف کود اوره ۱۰ تا ۱۵ کیلوگرم در هکتار است.

منابع

+ Fertilizer and nutrient management for tomato. 2016. Tomato Institute Proceedings. 
+ Drip Irrigation and Fertigation Management of Processing Tomato. 2009. Vegetable Research and Information Center. 
+ https://www.yara.us/crop-nutrition/tomato/role-of-potassium/
این آموزش را دوست داشتید؟
60
1
به اشتراک بگذارید!
				
					www.agrodayan.com/?p=20751
				
			
به اشتراک بگذارید!
				
					www.agrodayan.com/?p=20751
				
			
برنامه کوددهی باغ و مزرعه

مدت زمان نگارش برنامه: 3 تا 5 روز

دریافت برنامه کوددهی اختصاصی