راهکار کلیدی برای افزایش عملکرد گندم

برنامه‌های کودی اختصاصی اگرویار براساس چهار اصل تغذیه گیاهی یعنی منبع مناسب کود، زمان مناسب مصرف، مقدار صحیح و شیوه صحیح مصرف کودها تنظیم می‌شوند. 

شیرابه زدن نوک پسته

سه دلیل شیرابه زدن نوک پسته

پسته کاران محترم کشور هر ساله با چندین مشکل از جمله شیرابه زدن نوک پسته دست و پنجه نرم می کنند و راهکارهایی هم که برای رفع این مشکل ارائه می شود، گاهی کارساز نبوده و منجر به از بین رفتن پسته های زیادی شده و عملکرد پسته هم شدیدا کم می شود.

حل مشکلاتی مانند شیرابه زدن نوک پسته نیازمند بررسی علمی در کنار تجربه پسته کاران است که باید هر ساله مورد توجه قرار گیرد تا سال بعد شاهد چنین مسائلی نباشیم یا حداقل کم تر اتفاق بیفتد. تیم تحقیق و توسعه دایان در این مقاله آموزشی دلایل شیرابه زدن نوک پسته را بررسی کرده و چند راهکار نیز خدمتتان ارائه می دهد.

چرا نوک پسته شیرابه می زند؟

سیاه شدن نوک پسته پس از خروج شیرابه بی رنگ از نوک آن
سیاه شدن نوک پسته پس از خروج شیرابه بی رنگ از نوک آن

به دلیل نرم و سبز بودن پوست سبز پسته تا زمان سفت شدن پوسته، مشکلات زیادی مانند شیرابه زدن نوک پسته در باغ پسته مشاهده می شود. اینکه چرا نوک پسته شیرابه می زند دلایل مختلفی دارد که از جمله آن ها مصرف بی رویه کودهای نیتروژنی، آفات و بیماری ها در باغ و همچنین تنش گرمایی و نوسان در آبیاری است که تا زمان رشد کامل این پوسته می توانند به پسته آسیب بزنند و مشکلات زیادی را ایجاد کنند. زمانیکه این شیرابه از نوک پسته خارج می شود بی رنگ است و پس از قرار گرفتن در معرض هوا سیاه شده و نوک پسته نیز تیره شده و به اصطلاح سیاه شدگی نوک پسته بارز می شود.

عوامل بروز شیرابه زدن نوک پسته

برای هر مسئله و مشکلی در باغ پسته یک سری عوامل اثرگذارند و باید شناسایی شوند تا بتوان مشکل را تا حد زیادی رفع کرد.

مصرف بیش از حد کودهای نیتروژنی

دقت در میزان مصرف کودهای نیتروژنی مانند اوره یکی از فاکتورهای اساسی در باغات پسته است و اگر توجه نشود مشکلات زیادی از جمله شیرابه زدن نوک پسته اتفاق می افتد. زمانیکه مصرف نیتروژن برای درخت پسته زیادتر از حد باشد، شیرابه از نوک پسته خارج شده که بی رنگ است ولی به مرور زمان سیاه شده و پسته از بین می رود. اتفاقی که می افتد این است که نیتروژن بیش تر از حد باعث رقیق شدن شیره گیاهی شده و یکی از مهم ترین اثرات آن همین شیرابه زدن نوک پسته خواهد بود. دقت داشته باشید که برخی کودهای دیگر مانند کودهای مرغی نیز به دلیل نیتروژن بالا از عوامل مهم شیرابه زدن نوک پسته اند.

راهکار

مصرف میزان کافی کودهای نیتروژنی در باغ پسته و پیش بردن تغذیه باغ با برنامه غذایی درست و اصولی، مهم ترین نکته جلوگیری از شیرابه زدن نوک پسته است.

گرمای شدید و فواصل آبیاری طولانی

با آغاز فصل گرما و به اصطلاح موج گرمایی در باغات پسته، احتمال شیرابه زدن نوک پسته افزایش می یابد. در این پدیده، دما بسیار افزایش یافته و اگر دورهای آبیاری نیز طولانی باشد (۴۰ تا ۵۰ روز)، تنش خشکی اتفاق می افتد. در چنین شرایطی به دلیل دهیدراته شدن بافت و کاهش استحکام دیواره سلول های پوسته سبز پسته، شاهد شیرابه زدن نوک پسته خواهید بود. دقت داشته باشید که اگر تغییرات اقلیمی در منطقه شما باعث افزایش تنش گرما در منطقه شده، باید به زمان های آبیاری و میزان آب مصرفی باغ پسته خود توجه ویژه داشته باشید، تا باغتان دچار تنش خشکی نشود، در غیراینصورت مشکلات زیادی از جمله خروج شیرابه از نوک پسته اتفاق می افتد.

راهکار

توجه به آبیاری مناسب و کافی در مراحل کلیدی رشد پسته و رعایت دور آبیاری بخصوص در مناطقی که گرمای شدیدی دارند. رعایت برنامه کوددهی همراه با آبیاری اصولی و مدیریت سایر موارد در باغ پسته به کاهش اثرات تنش گرمایی و خشکی کمک شایانی می کند.

آفات

شیرابه زدن پسته به دلیل خسارت سن و سنک ها
شیرابه زدن پسته به دلیل خسارت سن و سنک ها

سن و سنک پسته آفاتی هستند که به باغ پسته خسارات زیادی وارد می کنند و یکی از این آسیب ها، خروج شیرابه از پسته است. معمولا خسارت سن و سنک های پسته از حاشیه میوه است و خروج شیرابه هم اغلب از حاشیه پسته اتفاق می افتد. ولی گاهی نیز ممکن است در اثر حمله سن و سنک ها به پسته شاهد خروج شیرابه از نوک میوه پسته هم باشید.

راهکار

کنترل و مبارزه بموقع با آفات سن و سنک یکی از روش های کلیدی کاهش شیرابه زدن نوک پسته است. دقت داشته باشید که در کنار کنترل آفات باید به موارد مدیریت تغذیه و آبیاری در باغ پسته نیز توجه لازم را داشته باشید. در صورت رعایت برنامه غذایی و آبیاری اصولی در باغات پسته، درختان نسبت به انواع تنش ها از جمله آفات تا حد زیادی مقاوم بوده و در صورت حضور آفات در باغ، آسیب نسبت به زمانیکه شما برنامه تغذیه ای را رعایت نکنید، کم تر خواهد بود.

پسته کاران محترم اگر همواره با برنامه غذایی درست و اصولی پیش روید و مدیریت آبیاری و آفات و بیماری ها را در باغ خودتان داشته باشید، قطعا مشکلاتی مانند شیرابه زدن نوک پسته کم تر اتفاق می افتد. پس پیشنهاد تیم دایان به پسته کاران محترم دریافت برنامه غذایی رایگان باغ پسته و مشورت با کارشناسان دایان در تمام مراحل می باشد. در صورتی که در این زمینه سوال، نظر و یا تجربه‎‌ای دارید از بخش نظرات همین صفحه با سایر کشاورزان در میان بگذارید. پیشاپیش از حمایت شما سپاسگزاریم.

تیم علمی و تحقیقاتی دایان

سوالات پرتکرار در ارتباط با شیرابه زدن نوک پسته

  • دلیل شیره زدن نوک پسته چیست؟

مصرف زیادتر از حد کود اوره، آفات و بیماری ها و تنش گرمایی و خشکی دلایل مهم شیره زدن نوک پسته هستند.

  • آیا سنک پسته باعث شیرابه زدن نوک پسته می شود؟

بله، سنک پسته از جمله آفاتی است که باعث آسیب میوه شده و منجر به خروج شیرابه از نوک پسته می شود.

منابع

+ https://sites.udel.edu/weeklycropupdate/?p=8354
این آموزش را دوست داشتید؟
12
0
به اشتراک بگذارید!
				
					www.agrodayan.com/?p=20389
				
			
به اشتراک بگذارید!
				
					www.agrodayan.com/?p=20389
				
			
برنامه کوددهی باغ و مزرعه

مدت زمان نگارش برنامه: 3 تا 5 روز

دریافت برنامه کوددهی اختصاصی