جستجو در پایگاه دانش اگرویار

تکنیک‌های کاربردی برای افزایش رنگ‌گیری میوه سیب و گلابی

افزایش رنگ‌گیری میوه سیب و گلابی

4 دقیقه از زمان ارزشمندتان را به مطالعه این مقاله اختصاص دهید!

در باغات سیب و گلابی یک مشکل مهم عدم رنگ گیری میوه بخصوص در آخر فصل است و اگر میوه سیب و گلابی رنگ مناسبی نداشته باشد، قطعا باغدار عزیز برای فروش دچار مشکل شده و بعضا با قیمت بسیار پایین مجبور به فروش محصول می‌شود.   

از آنجاییکه رنگ پوست مناسب در میوه سیب و گلابی یکی از مهم‌ترین فاکتورهای بازارپسندی و کیفیت بالا است، این موضوع همواره مورد توجه باغداران سیب و گلابی بوده و برای داشتن رنگ مطلوب در این میوه‌ها روش‌هایی را مدنظر دارند تا به افزایش رنگ‌گیری سیب و گلابی منتج شود.

هر چند که رنگ میوه در درجه اول وابسته به ژنتیک گیاه است ولی عواملی مانند تغذیه، دما، نور و پایه درخت می‌توانند بر افزایش رنگ‌گیری میوه اثر داشته باشند.

تغذیه و کود برای افزایش رنگ‌گیری میوه سیب و گلابی

رنگدانه‌های آنتوسیانینی منشا رنگ قرمز پوست سیب و برخی ارقام گلابی هستند که پایه آن‌ها قندی است. پس هر چه میزان قندها و ظرفیت اکسیداسیون قندها در داخل سلول‌های میوه افزایش یابد، قطعا رنگ میوه هم بیش‌تر خواهد بود. بنابراین برای افزایش رنگ میوه سیب و گلابی یکی از راهکارهای مهم، افزایش ظرفیت پتاسیم میوه در آخر فصل است که بدنبال آن میزان قند و در نهایت رنگ میوه هم زیاد خواهد شد.

البته توجه کنید که اگر در طول فصل رشد هیچگونه برنامه ریزی برای تغذیه باغ نداشته‌اید، پس تنها مصرف کودهای پتاسیمی نمی‌تواند به شما کمک کند، بلکه باید در تمام مراحل و با توجه به شرایط و طبق اصول از کودها استفاده کنید.

کیفیت و زمان‌بندی صحیح مصرف کودهای پتاسه

کیفیت، زمان و مقدار مصرف کودهای پتاسیمی اهمیت ویژه‌ای در بحث تغذیه برای افزایش رنگ‌گیری سیب و گلابی دارد. برنامه غذایی علمی و اصولی تیم‌‎های متخصص در زمینه تغذیه درختان بهترین و منطقی‌ترین راهکار برای رسیدن به این هدف مهم است.

اثر پتاسیم بر رنگ گیری سیب و گلابی

دقت داشته باشید که کودهای پتاسیمی با حلالیت بالا به صورت کود آبیاری و محلول پاشی سیلیکات پتاسیم قبل از رنگ گرفتن میوه و در جهت تسریع انتقال سیگنال از برگ به میوه یک راهکار مهم برای افزایش رنگ و بهبود کیفیت رنگ میوه‌ها است.

 مصرف بیش از حد کودهای نیتروژن بخصوص در اواخر فصل رشد و قبل از برداشت میوه سیب و گلابی اثر منفی بر رنگ‌گیری میوه دارد، زیرا نیتروژن زیاد باعث افزایش رشد رویشی درخت شده و از رسیدن نور کافی به میوه‌ها برای رنگ‌گیری جلوگیری می‌شود.

اثر دما بر افزایش رنگ‌گیری میوه سیب و گلابی

افزایش دما در زمان رنگ‌گیری سیب و گلابی باعث شده تا رنگ‌گیری مناسب نباشد، در نتیجه رنگ‌گیری کامل نشده و کیفیت میوه بسیار کم خواهد شد.

عوامل موثر در رنگ گیری سیب و گلابی

رنگ میوه سیب و گلابی طی دوره دماهای پایین در شهریور ماه افزایش یافته از این جهت که ظرفیت اکسیداسیون را در میوه افزایش داده و قندهای بزرگ میوه به قندهای کوچک شکسته شده و در نتیجه این قندها در افزایش رنگ میوه موثر هستند. تجربه بسیاری از باغداران این بوده که محلول‌پاشی آب سرد در شهریور برای کاهش دما موثر است، از این نظر که دما پایین باعث افزایش ظرفیت اکسیداسیون، شکستن قندها و افزایش انرژی و تولید رنگدانه‌های آنتوسیانین می‌شود.

نکته مهم این است که اگر کاهش دما در زمان رنگ‌گیری میوه سیب و گلابی با میزان کافی کود پتاسیم در میوه همراه نباشد، رنگ‌گیری میوه به درستی صورت نمی‌گیرد.

اثر هرس بر رنگ‌گیری میوه سیب و گلابی

درختان سیب و گلابی که هرس نشده یا هرس مناسبی نداشته‌اند، رشد رویشی زیادی دارند و نور کافی بخصوص در زمان رنگ‌گیری به میوه نمی‌رسد و میوه رنگ نگرفته یا رنگ‌گیری آن کامل نمی‌شود و در نهایت کیفیت میوه بشدت کم خواهد شد.

از آنجا که تولید رنگدانه آنتوسیانین در سیب و گلابی شدیدا وابسته به نور است، باید در زمان رنگ‌گیری میوه حتما نور لازم به میوه‌ها برسد تا میوه رنگ گرفته و رنگ آن مطلوب باشد. در بحث هرس رعایت دو نکته ضروری است:

  • هرس هرساله در زمان خواب درخت برای حذف شاخه های غیربارده و افزایش ظرفیت تولید درخت انجام می‌شود.
  •  هرس سبز در زمان رشد میوه جهت کاهش سایه‌اندازی روی میوه‌ها و تولید رنگ مطلوب و افزایش کیفیت میوه‌ها باید انجام گیرد.

اثر پایه درخت بر رنگ‌گیری میوه سیب و گلابی

در درختان سیب و گلابی اگر رشد رویشی زیاد از حد باشد و نور کافی به میوه‌ها نرسد، قطعا میوه رنگ نمی‌گیرد و کیفیت میوه کم خواهد بود. در باغات مدرن امروزی سیب و گلابی، پایه‌های پاکوتاه و نیمه پاکوتاه را کشت می‌کنند زیرا این پایه‌ها رشد رویشی کم‌تری نسبت به پایه‌های قوی و پررشد داشته و نور کافی به میوه‌ها رسیده و رنگ و کیفیت میوه بهتر است.   

کشاورزان عزیز از اینکه همواره به مطالب آموزشی تیم اگرویار دقت نظر دارید، سپاسگزاریم. در صورتیکه نظر، پیشنهاد یا انتقادی دارید لطفا از طریق همین صفحه با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول کشاورزان در ارتباط با افزایش رنگ‌گیری میوه سیب و گلابی

برای افزایش رنگ میوه سیب و گلابی چه کودی بدهیم؟

طبق یک برنامه صحیح و اصولی می‌توانید از کودهای حاوی پتاسیم استفاده کنید تا شاهد افزایش رنگ میوه سیب و گلابی باشید. کودهای پتاسیمی با حلالیت بالا و محلول پاشی سیلیکات پتاسیم در آخر فصل بسیار به رنگ‌گیری میوه سیب و گلابی کمک می‌کند.

دلایل عدم رنگ‌گیری مناسب میوه سیب و گلابی چیست؟

افزایش دما در زمان آغاز رنگ‌گیری سیب و گلابی، کمبود پتاسیم، عدم رسیدن نور کافی به میوه به دلیل رشد زیاد از حد درخت و عدم هرس از جمله دلایل عدم رنگ گرفتن سیب و گلابی است. 

برای افزایش رنگ‌گیری میوه سیب و گلابی پتاسیم را به چه روشی مصرف کنیم؟

در مراحل اولیه رشد میوه می‌توانید به روش محلول‌پاشی و ریشه‌ای این عنصر را در اختیار گیاه قرار دهید ولی چون در مراحل نهایی و زمانی که میوه بزرگ شده و تبخیر و تعرق کمترشده و فشار ریشه‌ای زیادی هم وجود ندارد که پتاسیم را از ریشه به سمت اندام هوایی برساند بنابراین در این مرحله بهترین روش استفاده پتاسیم روش محلول‌پاشی است.

منابع

+ Wan Sembok, W. Z. B. (2009). Regulation of fruit colour development, quality and storage life of ‘Cripps Pink’apple with deficit irrigation and plant bioregulators (Doctoral dissertation, Curtin University).
+ Nissen, R., Bound, S., Adhikari, R., & Cover, I. (2018). Factors affecting postharvest management of apples: a guide to optimising quality.
این آموزش را دوست داشتید؟
36
1

بخش نظرات

دیدگاهتان را در ارتباط با این مطلب آموزشی بنویسید!

18 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دریافت برنامه کوددهی اختصاصی

برای باغ و مزرعه‌ات برنامه کودی اختصاصی بگیر!